گزارش صعود به قله حوض دال دنا – خرداد ماه 91

گروه سالار - صعود به قله حوض دال

دنا ، سرزمین جاودانگی‌هاست و آشیانه سیمرغ
دستانمان را می گیرد و ما را در آغوش خویش می فشرد…

مسیر های صعود :

دنا ، بهشت کوهنوردان، وجود 47 قله فراتر از چهار هزار متر آنرا به مکانی جهت رویکرد کوهنوردان نموده است. آنها می‌توانند از هر دو جناح جنوبی و شمالی به قله‌های این بهشت بی‌مانند صعود کنند. چون جناح جنوبی را در بیشتر قسمت ها دیواره‌های عبورناپذیر در برگرفته جناح شمالی برای صعود مناسب‌تر است . با این حال مسیر صعود به حوض دال مرکزی و قاش مستان در جبهه مرکزی دنا از جناح جنوبی نیز ممکن است . برای رسیدن به حوضه دال باید از مسیر سی‌سخت تا گردنه بیژن از مجرای دره‌ سی چانی بگذریم و به جان پناه پی‌ دنی که به فاصله 3 ساعت زیر قله قرار دارد برسیم. مسیر دیگری نیز که باز از شهر سی‌سخت شروع می‌شود در قسمت شمال غربی سی‌سخت به دره بزکش و از آنجا به جان پناه پی‌ دنی می‌رسد.

از هر دو مسیر ( هرکدام ) به فاصله یک روز رفت و برگشت از مبدأ صعود قله را در دسترس قرار می‌دهند. در جناح مرکزی دنا ، قله مورگل نیز از محور روستای کرمی در کنار جاده یاسوج ، میمند می‌توان در مسیر رودخانه کره تا نومون اول رسید و از مسیر تنگ زولدون از دیواره زیر قله صعود کرد و ابتداء به قله کل گردل رسید و سپس به سمت شرق و از روی خط الرأس‌ اصلی حرکت نمود و به قله مورگل (دومین قله دنا) به ارتفاع 4425 متر رسید. از دیگر قله‌هایی که در جبهه مرکزی قرار دارند و از جنوب و از مبدأ سی‌سخت می‌توان به آنها صعود کرد سی‌چانی و برد آتش هستند که از دو مسیر گردنه بیژن و دره‌سی چانی قابل دسترسی اند که در مدت یک روز می توان به آنها صعود کرد. در جناح شرقی دنا ( شرق گردنه بیژن ) قله‌های برف کرمو ، نمک ، کل خرمن یا کل دروازه ، نول از مسیر گردنه بیژن قابل صعود هستند. مسیر مشترک دیگری نیز در تنگ که‌گل وجود دارد که به جز قله قلم ، از مسیر مجرای تنگ نول ، دسترسی به قله‌های کل خرمن ، نول جنوبی ، قاش سرخ ، تاپو ، رمبسه و پازن پیر را ممکن می‌کند. برای صعود به پازن پیر که بلندترین قله جناح شرقی دناست می‌توان از مسیر تنگ کبوتری در جاده یاسوج ـ‌دهستان کاکان نیز گذشت و از مجرای تنگ خرسی از جناح شرقی قله صعود کرد و به قله رسید. البته مسیر اصلی و عمومی صعود به این قله از مبدأ چشمه آب نهر واقع در جاده یاسوج به کاکان می باشد.که ابتدا از کوههای چال کلاغ و سپس از گردنه خطیر سوخته می گذریم و سپس به منطقه گاودانه در پایه اصلی صعود به کوه دنا می رسیم. در جناح جنوبی دنا برای صعود به قله‌های جبهه غربی می‌توان از مبدأ روستای دشت رز به قله‌های چال و هلی و کل قدویس دسترسی پیدا کرد که از مجرای تنگ قدویس و تنگ چات و شله باید گذشت. که با نظر به صخره ای بودن این مسیر می‌بایست که توسط راهنمایان زبده و با وسائل فنی کوهنوردی این صعود را آغاز نمود. همینطور می‌توان از غربی ترین جبهه از مسیر تنگ شنبلیدون از میان دره های دیواره ای صعود کرد که از زیر قسمت‌ شمالی قله کل شوربه دشت میشک شور به ارتفاع 3885 متر ، می‌گذرد و با مسیرهای جناح شمالی که از تنگ حیدری و سپس از آب ملخ می آید برخورد کرده و به قلل کل شوربه دشت میشک شور به ارتفاع و چات سبز و کل پازنی و کل قدویس می‌رسد.

علت نام گزاری سی سخت :

گروه سالار دزفول - سی سخت

وجه تسمیه سی سخت به گذشته های دور و زمان کیخسرو بر می گردد. در دانشنامه آزاد ویکی پدیا در مورد نام سی سخت و وجه تسمیه گردنه بیژن که در نزدیکی سی سخت واقع شده، این گونه آمده است:

” در زمانی که کیخسرو پادشاه کیانی ایران به همراه 30 تن از پهلوانان خود از جمله بیژن از راه تل خسرو که قبل از شهر یاسوج و تقریبا در 4 کیلومتری یاسوج واقع شده، به یکی از روستاهای فعلی سی سخت به نام “کوخدان” که در قدیم” کومه دان” مشهور بوده، می رسند، شب را در آنجا توقف کرده و صبح روز بعد پس از عبور از سی سخت کیخسرو از یارانش جدا می شود. یاران کیخسرو در گردنه 4000 متری دچار برف و سرما گردیده و براثر برف و سرما و کولاک از بین می روند.به همین دلیل این گردنه را به یاد بیژن پهلوان نامی لشکر کیخسرو، بیژن و این دیار را سی سخت نامیدند، یعنی جایی که 30 مرد سخت از سرما و کولاک برف از دنیا رفته اند.از طرفی آثار سفالی تمدن های قدیمی در حفاری های این شهر به وفور یافت شده است.”

گروه سالار

علت نام گزاری حوض دال :

وجه تسمیه حوض دال : دال نام پرنده ای است بومی ایران که یکی از زیستگاه های آن کوه های دنا در کهگیلویه و بویراحمد می باشد. کمی پایین تر از قله منطقه ای وسیع و حوض مانندی وجود دارد که گفته می شود در گذشته های دورتر دال ها در آن زندگی می کرده اند و نام حوض دال نیز از همین جا آمده است.

گزارش صعود به قله حوض دال :

برنامه صعود به قله حوض دال دنا به سرپرستی آقای سید سعید عظیمی فر و با شرکت 10 نفر از اعضای گروه در تاریخ 91/3/12 برگزار شد. طبق برنامه ریزی قبلی بعد از جمع شدن اعضا در میدان افشار ساعت 4 صبح سفر خود را آغار نمودیم.مسیر حرکت ما از دزفول به ترتیب به سمت اهواز ، بهبهان ، گچساران ، یاسوج و در آخر شهرستان سی سخت بود. در مسیر یاسوج به سمت سی سخت چندین گردنه وجود داشت که پر از درختان و بوته های سرسبز بود که بسیار زیبا جلوه می کردند. از دور دست بعضی قله های دنا مشخص بود که بعضی از قسمت هایشان پوشیده از برف بود که ما با شور و اشتیاق به آنها نگاه می کردیم و خرسند از اینکه قرار است روی آنها قدم بگذاریم .

پس از طی مسیری طولانی ساعت 18 به شهر سی سخت رسیدیم. گروه در سرای کوهنورد مستقر شد و  سپس سرپرست برنامه -آقای عظیمی فر- و چند تن از دوستان برای هماهنگی با راهنما و پیدا کردن وسیله نقلیه مناسب اقدامات لازم را انجام دادند. در سرای کوهنورد با گروهی از هموطنان آذری زبان آشنا شدیم که آنها همچون ما قصد صعود به قله حوض دال را داشتند. از آنجا که زمان بندی برنامه آنها مشابه گروه ما بود بعد از هماهنگی سرپرستان دو گروه قرار بر این شد که فردا صبح با هم صعود مشترک داشته باشیم.

در ساعت 3:30 صبح روز شنبه اعضای گروه برای صعود آماده شدند و به سمت منطقه ی سی چانی حرکت کردند. طبق برنامه ی تعیین شده توسط آقای عظیمی و آقای صامع – سرپرست گروه کمتان سردرود – قرار بر ملحق شدن گروه کمتان در ساعت 4:30 به ما در منطقه سی چانی شد. قبل از شروع حرکت اعضای دو گروه برای نرمش همگانی حاضر شدند و پس از ده دقیقه نرمش و توضیحات راهنمای محلی در ساعت 4:50 صعود خود را آغاز کردیم.

پس از گذشت حدود یک ساعت از حرکتمان برای 3 تن از اعضای گروه ما مشکلاتی پیش آمد که به صلاحدید سرپرست و تصمیم خودشان از گروه برای برگشت به سرای کوهنورد جدا شدند. جا دارد از آنها به خاطر این عمل زیبا و به جا تشکر نماییم. پس از گذشتن از چند یخچال کوچک و شیب های نسبتاً تند به خط الرأس کوه رسیدیم . در آنجا برای استراحت و تجدید قوا حدود 15 دقیقه توقف کردیم سپس با انرژی به سمت قله حرکت کردیم .

حدوداً ساعت 12 بود که به قله رسیدیم. چند قدمی مانده به قله همه ی اعضا دست در دست هم و با هم به سمت قله رفتیم ، خیلی زیبا بود ، خدا را به خاطر این افتخار بزرگ سپاس گزاری کردیم. همه ی بچه ها خیلی خوشحال بودند و به هم تبریک می گفتند.

نیم ساعتی روی قله در حال عکس گرفتن و استراحت بودیم، سپس از همان مسیر صعود ،به پایین بازگشتیم.زمانی که به سرای کوهنورد رسیدیم ساعت 5 عصر بود. دوستانمان که در سرای کوهنورد بودند با پذیرایی و استقبال گرمشان باعث خشنودی ما شدند.

شب را در خانه کوهنورد ماندیم و فردا صبح بعد از صرف صبحانه ساعت 9 صبح یکشنبه 91/3/14 به سمت دزفول حرکت کردیم و ساعت 20:20 به دزفول رسیدیم.

در پایان جا دارد که از آقای عباسی مسئول خانه کوهنوردی سی سخت تشکر ویژه ای داشته باشیم که توجه ویژه ای به ما داشتند و همچنین از گروه با انرژی کمتان سردرود به سرپرستی آقای صامع که همنوردی با آنها تجربه ای گرانبها و به یاد ماندنی بود .

به امید اینکه روزی دیگر به آن کوه های زیبا باز گردیم.

پی نوشت : جلسه نقد و بررسی این صعود در روز دوشنبه 91/3/15 با حضور اعضای شرکت کننده در برنامه برگزار شد.

• نویسنده گزارش : سیده سارا موسوی نژاد

با تبریک ویژه به همه دوستان حاضر در برنامه بخصوص صعود کنندگان قله

2. بابک سامع سردرودی 16 خرداد 1391 at 1:18 ب.ظ - پاسخ

باعرض سلام و احترام:
    از این که در برنامه حوض دال دنا همنورد شدیم مسروریم.به امید اینکه در برنامه های آتی باز باهم باشیم. و از زحماتی که در این امر متحمل شدید سپاسگزارم.
    بابک سامع سردرودی روابط عمومی هیات گوهنوردی سردرود
    برای تبادل لینک http://www.sardroudmount.ir
    و آدرس ایمیل info@sardroudmount.ir

• مهران نیلساز 17 خرداد 1391 at 1:23 ب.ظ - پاسخ

ممنون آقای سامع عزیز که به سایت ما سر زدید. خیلی خوشحال شدیم از هم قدمی و همنوردی با شما. ایشالا باز هم برنامه هایی با هم صعود مشترک داشته باشیم

Thumb up 2 Thumb down 0

• سعید عظیمی فر 17 خرداد 1391 at 1:51 ب.ظ - پاسخ

آقای سامع واقعا از همنوردی از شما و با تیم شما لذت بردیم ، تیم بسیار خوبی دارین ، امیدوارم در آینده فرصتی بشه و دوباره بتونیم صعود مشترک داشته باشیم.

3. محمد خواجه نظر 16 خرداد 1391 at 2:51 ب.ظ - پاسخ

جا داره اینجا از سعید جان تشکر ویژه ای کنم ، چون واقعآ سرپرستی خوبی داشت و تونست تیم خوب هدایت و مدیریت کنه.

4. maryam 17 خرداد 1391 at 0:01 ق.ظ - پاسخ

salam tabrik arz mikonam baraye in sood…

5. samin nazariyat 17 خرداد 1391 at 12:57 ب.ظ - پاسخ

salam man ham tabrik migam movafagh bashin

6. سعید عظیمی فر 17 خرداد 1391 at 1:49 ب.ظ - پاسخ

واقعا تیم خیلی خوبی بود ، میتونم به جرات بگم تیم واقعا یکدست بود ، من که از این برنامه لذت بردم.البته باید بگم که من صعودم رو مدیون خانم شاه آبادی و آقایان خواجه نظر و روغنی هستم.
    اوج کوهنوردی از خود بالا رفتن است نه از کوه بالا رفتن.

• محمدی 19 خرداد 1391 at 9:42 ب.ظ - پاسخ

بله از خود بالارفتن نه از کوه بالا رفتن
      با تشکر از شما وتمام دوستان و تبریک برای فتح قله

7. احمد 18 خرداد 1391 at 8:14 ب.ظ - پاسخ

تیریک میگم به همه همنوردای عزیز به خاطر سعود خوبتون … ایشالا فتح دیگر قله های زندگی

8. نوشین شاهرکنی 19 خرداد 1391 at 10:55 ق.ظ - پاسخ

باسلام
    صعودتون را تبریک می گم امیدوارم همیشه فاتح تمام قله های زندگی باشید. از سایت زیبا و جامع تون هم تشکر می کنم .موفق باشید

Thumb up 4 Thumb down 0

این صعود غرور آفرین رو تبریک میگم

Thumb up 2 Thumb down 0

10. نوشین شاهرکنی 20 خرداد 1391 at 2:29 ب.ظ - پاسخ

سلام ……..دوستان عزیز مخصوصا اقای محمدی اگرتو این هفته برنامه ای داشتید دوستدارم افتخار بودن در کنارتون نصیبم بشه . مرسی

• محمدی 23 خرداد 1391 at 1:15 ب.ظ - پاسخ

به همگی تبریک میگم
    جای ما خالی بود . . . !

12. رباب روغنی 24 خرداد 1391 at 8:34 ب.ظ - پاسخ

سلام و خسته نباشبد وتبریک به همگی بابت صعود بی نظیرشون.ظاهرا تو این سفر بازم رضای ما جوونمردی و انسانیت به خرج داده میدونستم این پسر آخرش واسه هم سن وسالاش الگوی شجاعت میشه وهمه رو سربلند میکنه.راستی هیچ کس از نویسنده تشکر نکرد.مرسی سارا جون به خاطر گزارش زیبا و کاملت.ایشالا زندگی مشترکت پر از صعودهای مشترک وپر خاطره باشه.

Thumb up 5 Thumb down 0

13. احسان کیاست 25 خرداد 1391 at 11:38 ب.ظ - پاسخ

سلام

با تشکر از گزارش و توصیف زیبای همنورد عزیز خانم موسوی همچنین قدردانی از زحمانت سرپرست برنامه جناب آقای عظیمی فر و عرض خسته نباشی و تشکر مخصوص از تمامی همنوردانی که در این برنامه ما رو یاری دادن پزشک تیم و خصوصا دوستای که با انصراف از ادامه مسیر نه تنها چیزی از ارزشهاشون کم نشد که بلکه با نشون دادن اخلاق حرفه ای ورزشی که همانا ورزش برای سلامت روح و بدن نشون دادن به بلوغ در کوهنودی رسیدن. با تشکر

Thumb up 6 Thumb down 0

14. گروه کوهنوردی برادران گرجی(ازنا/لرستان) 29 شهریور 1393 at 6:12 ق.ظ - پاسخ

با سلام . همنوردان عزیز, لطف بفرمایید مسیر طی شده را بصورت gpsدرقالب عکس نیز ارائه دهید. خسته نباشید.

+ نظر خود را اضافه کنید

+ برای نمایش آواتار خود در فرم نظرات، می‌توانید در سایت گراواتار ثبت‌نام کنید.