گزارش برنامه صعود ، شب مانی بر روی قله و امداد و نجات دماوند – تیر ۹۲

نوع برنامه: صعود

سرپرست برنامه: محمد محمدی پناه

زمان برنامه : ۳ الی ۷ تیر

تیم آقایان: محمد محمدی پناه، سید سعید عظیمی فر، مهران نیلساز،احمد رنجبر، پویا روزبهانی، محمد اکبر نیا

تیم بانوان: سارا موسوی نژاد، ثمین نظریات، رباب روغنی، سمیرا خادم

جلودار : محمد محمدی پناه

عقبدار:احمد رنجبر

مقدمه

قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ متر، به عنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود. کوه دماوند در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می‌سازد از نزدیکی آن عبور می‌کند . در عین حال دماوند به عنوان بلندترین قله مخروطی جهان با کمتر از ۳۰۰۰ نفر صعود کننده خارجی کم‌گذرترین قله مخروطی جهان به‌شمار می‌رود. این در حالی است که از رقیب آن یعنی فوجی یاما در ژاپن با ۳۷۷۶ متر ارتفاع سالانه ۳۰۰۰۰۰ گردشگر خارجی بازدید می‌کنند.

آخرین فعالیت آتشفشانی دماوند به چند هزار سال پیش برمی‌گردد. اکنون آتشفشان دماوند در مرحلۀ نیمه فعال به سر می‌برد. وجود چشمه‌های گوگردی و آب گرم که در جنوب شرقی کوه قرار دارند و همچنین فوران گازهای گوگردی، نشانه‌هایی از این فعالیت است.

نشانه‌های فعالیت‌های آتشفشانی کوه دماوند، در ۵۰۰ متر انتهایی قلۀ آن و در جبهه جنوبی دیده می‌شود که این محل به تپه گوگردی یا دودکوه معروف است. بزرگترین حفره‌ای که گاز گوگرد از آن خارج می‌شود، در بالای تپه گوگردی و در نزدیکی قله و دهانۀ آتشفشان قرار دارد که بخار گوگرد مانند ستونی بزرگ، از حفره‌ای با فشار زیاد به بیرون رانده می‌شود و تا ارتفاع چند متر به بالا می‌رود. این ستون بخار از دامنه‌های دماوند نیز قابل مشاهده است.

توضیح سفر

ما کوهنوردای سالار روز یکشنبه ۲/۴/۹۲ ساعت ۲۰ سفر خودمون را با اتوبوس به سمت تهران شروع کردیم .

دوشنبه ۳/۴/۹۲

ساعت ۷ صبح بود که به ترمینال جنوب در تهران رسیدیم . ساعت ۷:۴۵ اونجا را با یک دستگاه ون ترک کردیم و بعد از ۳ ساعت حرکت لاکپشتی (!) بالاخره در ساعت ۱۰:۴۵ به رینه رسیدیم و برای استراحت و آماده کردن وسایل ساعاتی را در خانه کوهنورد آنجا مستقر شدیم سپس برای ناهار به یک رستوران محلی رفتیم و بعد از آن در ساعت ۱۳:۳۵ با یک دستگاه وانت نیسان رینه را به سمت گوسفند سرا ترک کردیم و در ساعت ۱۴:۲۰ به گوسفند سرا ( مسجد صاحب الزمان) رسیدیم. در آنجا بارهای اضافی خودمان را بار قاطرها کردیم و در ساعت ۱۵ با کوله های سبک تر به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم. ساعت ۲۰:۱۵ به بارگاه سوم رسیدیم و شب را در آنجا مستقر شدیم. همچنین در بارگاه سوم افتخار دیدار مجدد با دوست و استاد عزیزمان خانم پروانه کاظمی را داشتیم.

سه شنبه ۴/۴/۹۲

آقای مهران نیلساز که از قبل خود را برای برنامه شب مانی در قله دماوند آماده کرده بود ساعت ۶ صبح از ما جدا شد و به سمت قله حرکت کرد. با توجه به اینکه برخی از دوستان برای اولین بار بود که به دیدار دماوند آمده بودند بعد از استراحت و صرف صبحانه در ساعت ۱۰ هم هوایی خودمان را آغاز کردیم و تقریبا تا ارتفاع ۴۸۰۰ متری بالا رفتیم و در نهایت دوباره در ساعت ۱۳:۳۰ به بارگاه سوم بازگشتیم.

آقای مهران نیلساز نیز که صبح به سمت قله رفته بود در ساعت ۱۴ در کاسه آتشفشانی قله مستقر شد و چادر خود را برپا نمود.

بعد از صرف شام، بعد از اینکه هماهنگی های لازم در مورد ساعت حرکت و افراد واجد شرایط صعود انجام شد،  خبر بدی رسید که همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. حدود ساعت ۲۳:۴۵ یکی از کوهنوردان اطلاع داد که ۳ نفر از همنوردانش در مسیر گوسفند سرا به بارگاه سوم دچار حادثه شده اند و دیگر افراد تیم نیز دچار کوهزدگی شده اند و قادر نیستند بارگاه را ترک کنند و به یاری همنوردان خود بروند. با شنیدن این خبر و با توجه به شرایط نامساعد جوی و وزش شدید باد فورا تصمیم به تشکیل یک تیم امدادی گرفتیم که از میان کوهنوردان واجد شرایط آقایان محمد محمدی پناه، احمد رنجبر و سید سعید عظیمی فر اعلام آمادگی کردند و قرار شد که بقیه دوستان سالاری در بارگاه سوم کارهای پشتیبانی را انجام دهند. (در این میان نکته ای که مرا بهت زده کرد بی توجهی و بی تفاوتی برخی از کوهنوردان دیگر به این حادثه بود!!! اگر چه برخی خواب بودند و متوجه نشدند ولی آنهایی هم که بیدار بودند، باز خواب بودند! از کوهنوردان انتظار دیگری می رفت … )

بالاخره در ساعت ۲۳:۵۵ تیم سه نفره امداد به همراه آقا مجتبی(فامیل ایشان خاطرم نبود) که یک نفر از افراد تیم حادثه دیده بود به سمت افراد حادثه دیده حرکت کردیم و در ساعت ۰۰:۲۵ بامداد در ارتفاع تقریبا ۴۰۰۰ متری به کوهنوردان مصدوم که دچار سرمازدگی شده بودند رسیدیم و بلافاصله اقدامت اولیه جهت حفظ جان آن عزیزان و نیز جهت خروج از این وضعیت و انتقال مصدومان به بارگاه سوم را انجام دادیم. سپس انتقال دو نفر از مصدومین که وضعیت مساعد تری داشتند آغاز شد که در ساعت ۱:۳۰ بامداد به بارگاه سوم رسیدند و مورد رسیدگی و درمان توسط تیم پشتیبانی در بارگاه سوم قرار گرفتند. سرانجام در ساعت ۲:۱۰ برنامه امداد با رسیدن آخرین نفر از مصدومان به بارگاه سوم پایان یافت البته اقدامات بعدی یعنی درمان و نیز مراقبت از مصدومان در بارگاه سوم تا پاسی از شب همچنان ادامه داشت. در اینجا جا دارد از دوستان خوبم آقایان پویا روزبهانی، محمد اکبرنیا و خانم ها سارا موسوی، ثمین نظریات، رباب روغنی و سمیرا خادم که در کارهای پشتیبانی و امدادی مشارکت داشتند و زحمات بسیاری کشیدند نیز تشکر کنم.

چهارشنبه ۵/۴/۹۲

بعد از یک سه شنبه پرکار و پر حادثه و با توجه به شرایط جدید پیش آمده و خستگی برخی از افراد از روز قبل و حوادث شب گذشته برخی از دوستان از صعود انصراف دادند و ساعت صعود نیز دستخوش تغییراتی شد.

با تایید سرپرست آقای محمد محمدی پناه، من(احمد رنجبر) و خانم ثمین نظریات در ساعت ۶:۴۵ بارگاه سوم را به سمت قله ترک کردیم و در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به قله رسیدیم و دوست و همنورد خوبم مهران نیلساز را که بعد از یک شب مانی موفقیت آمیز در قله، منتظر ما بود ملاقات کردیم. همچنین آقای مجتبی ساقیان ( رکورد دار صعود به قله دماوند) که برای ۲۴۰ امین بار به دماوند آمده بود را نیز ملاقات کردیم. سپس در ساعت ۱۴:۱۰ هر سه سالاری به همراه آقا مجتبی(ساقیان) فرود خودمون را به سمت بارگاه سوم شروع کردیم که البته با مسیری که آقای ساقیان پیشنهاد دادند بعد از ۳ ساعت فرود لذت بخش در ساعت ۱۷:۱۵ به بارگاه سوم نزد دیگر همنوردان خود رسیدیم. بعد از کمی استراحت در ساعت ۱۸:۴۵ همه افراد گروه به سمت گوسفند را حرکت کردیم که ساعت ۲۲ به آنجا رسیدیم. ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه با یک دستگاه وانت نیسان که از قبل منتظر ما بود گوسفند سرا را ترک کردیم و در ساعت ۲۳:۳۰ به خانه کوهنورد رینه رسیدیم و شب را در آنجا مستقر شدیم.

پنجشنبه ۶/۴/۹۲

یک روز خوب را با یک صبح و صبونه خوب شروع کردیم، البته درخت های آلبالوی خانه کوهنورد هم نقش خیلی زیادی داشتند! به هر حال بعد از چند ساعت استراحت و گردش در رینه و بعد از اینکه یک ناهار خوب و پر خاطره هم خوردیم ساعت ۱۴ با یک دستگاه ون(که خیلی بهتر از قبلی بود!) رینه را ترک و در ساعت ۱۶:۱۵ به ترمینال جنوب رسیدیم. اتوبوس ما ساعت ۱۷:۳۰ تهران را ترک و در ساعت ۴ صبح روز جمعه ۷/۴/۹۲ به دزفول رسیدیم.

به این ترتیب این سفر زیبا و پر خاطره هم به پایان رسید اگر چه به قول شاعر حکایت هم چنان باقیست…

• نویسنده گزارش : احمد رنجبر

Well-loved. Thumb up 17 Thumb down 0

2. سمیرا خادم ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ at ۱۲:۲۱ ب.ظ - پاسخ

دماوند زیباست

ولی زیباتر از دماوند، خصلت مردانی بود که در فراز و نشیب شبانه اش، دست مردانی را سخت گرفتند و گامهایشان را استوار کردند و در قدم به قدم راه قوت قلب بودند.
    درود بر سرشت پاک و سخاوت قلبشان باد.
    به امید صعودی دیگر………

Well-loved. Thumb up 30 Thumb down 0

• محمدی ۲ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۰:۳۷ ب.ظ - پاسخ

درود بر آنان که سخاوت قلبشان این چنین است

3. P00IA ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ at ۱۱:۲۷ ب.ظ - پاسخ

یکی از بهترین برنامه هایی بود که شرکت کردم ، همونطور که سعید گفت این برنامه واقعا یه برنامه کامل بود، از صعود گرفته تا امداد و نجات و دیدار با کوهنوردان نامی و…
    از آقای محمدی و سایر دوستان تشکر میکنم

Well-loved. Thumb up 9 Thumb down 0

4. احمد عارفیان ۱ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۱:۵۹ ق.ظ - پاسخ

عالین عکسا
    همگی خسته نباشید

Thumb up 6 Thumb down 0

5. faezeh kasiri ۱ شهریور ۱۳۹۲ at ۶:۱۲ ب.ظ - پاسخ

salam..
    sepas az inke be web man sar zadid..
    omidvaram bolandtarin qole haro ba mofaqiat v sarbolandi fath konid v baraye dezful qahraman hamishe eftekhar afarin bashid..
    dar panahe haq…

ثمین جان تبریک میگم

8. ثمین نظریات ۹ شهریور ۱۳۹۲ at ۱:۵۴ ق.ظ - پاسخ

ممنونم خانم سعیدی 🙂
    برنامه ی خوبی بود د ممنون از همگی .

9. محمد ارزانی ۹ شهریور ۱۳۹۲ at ۱:۴۴ ب.ظ - پاسخ

Thumb up 7 Thumb down 0

12. احمد ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۲:۲۳ ق.ظ - پاسخ

سلام

قبل از همه از همنوردای عزیزم عذرخواهی میکنم ، چون به دلایلی یه مقدار گزارش دیر آماده شد!

برنامه خیلی خوبی بود یعنی عالی بود
    امیدوارم که در برنامه های بعدی دوستانی که جاشون خالی بود حضور داشته باشن

🙂

Hot debate. What do you think? Thumb up 8 Thumb down 3

• P00IA ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۲:۴۷ ق.ظ - پاسخ

منظور احمد از یه مقدار چیزی حدود ۳ ماه هست! :)))

ممنون که گزارش آماده کردی، حیف بود که این برنامه که اتفاقات و خاطرات زیادی داشت گزارش نداشته باشه… 😉

13. مسعود ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۰:۴۲ ق.ظ - پاسخ

سلام به سالاریهای باوفا
    وسلام مخصوص به برادر خوب خودم آقای محمدی
    ولی انگاری محمدی جان مارا دوست نداره وبه ماسر نمیزنه دیگه اس هم نمیده ولی ما همیشه مخلصشان هستیم
    خواهش دارم برنامه گلگشتیهای شش ماهه دوم سوال رااعلام فرمایید اخه ما فقط دربرنامه های گلگشتی همراهتون هستیم ممنون میشم ازتون اگر تعدادشون را هم زیاد کنی

14. مسعود ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۱:۰۴ ق.ظ - پاسخ

حضرت علی (ع) میفرماید:
    ارزش مرد به اندازه همت اوست …و پاکدامنی او به اندازه غیرتش .
    آفرین برشیر مردان سالاری
    ماجرای صعود به قله دماوند واتفاقای افتاده را خواندم واقعا میشه گفت مایه افتخار برای سالار وشهرمون هستید.

Well-loved. Thumb up 14 Thumb down 0

15. سمیرا خادم ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ at ۱۱:۰۴ ق.ظ - پاسخ

آقای رنجبر اینکه دیرنوشتی مهم نیست ..مهم اینه که بالاخره نوشتی . مرسی از گزارش !

Well-loved. Thumb up 13 Thumb down 0

16. فروغ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ at ۸:۱۹ ب.ظ - پاسخ

همگی خسته نباشید امیدوارم بتونم یه روز عضو گروهتون باشم
    سمیرا جان عزیزم خسته نباشی واقعا بهت تبریک میگم

Well-loved. Thumb up 14 Thumb down 0

17. سمیرا خادم ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ at ۹:۰۰ ق.ظ - پاسخ

سلام فروغ جان … من همچنان منتظر هستم تا یه روز سالاری بشی بالاخره …

18. محمدي ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ at ۱:۲۳ ب.ظ - پاسخ

سلام و درود بر شما
    امید این که روزی سالاری شوید

19. محمدي ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ at ۴:۳۶ ب.ظ - پاسخ

گاهی آدم ها حوصله ات را سر میبرند…
    گاهی باید نبخشیــد کسی را که بارها او را بخشیدی و نفهمــــید…..

تا این بار در آرزوی بخشش تو باشد.

گاهی نباید صبـــر کرد

باید رها کرد و رفت تا بدانند که اگر ماندی رفتن را بلد بوده ای..!

گاهی باید بد بود برای کسی که

فرق خوب بودنت و بد بودن را نمی داند

و گاهی . . .،،،

باید به آدمها از دست دادن را متذکر شد

آدمها همیشه نمی مانند

یکجا در را باز می کنند

و برای همیشه می رونـــد….

Well-loved. Thumb up 23 Thumb down 0

20. سمیرا خادم ۲ مهر ۱۳۹۲ at ۱۲:۰۵ ق.ظ - پاسخ

زندگی با همه وسعت خویش

محفل ساکت غم خوردن نیست

حاصلش تن به قضا دادن و افسردن نیست

اضطراب وهوس دیدن و نادیدن نیست

زندگی جنبش جاری شدن است

زندگی کوشش و راهی شدن است از تماشاگه آغازحیات تا به جایی که خدا می داند.

زندگی چون گل سرخی است پر از خار و پر از برگ و پر از عطر لطیف،

یادمان باشد اگر گل چیدیم،

عطر و برگ و گل و خار همه همسایه دیوار به دیوار هم اند

21. محمد ارزانی ۴ مهر ۱۳۹۲ at ۷:۳۳ ق.ظ - پاسخ

درود بر سالاری های عزیز
    بنظر من در نیم سال دوم گروه میتونه با تنظیم یه برنامه ی خوب درآمد زایی بیشتری داشته باشه.گروه میتونه برنامه های یه روزه رو (گلگشتی) خیلی قویتر از سال های گذشته برگزار کنه تا هم افراد بیشتری به گروه جذب شن هم درآمد بیشتر شه،مثلا سال گذشته ک من برنامه ها رو چک میکردم خیلی از جمعه ها گروه اصلا برنامه نداشت . البته در کنار برنامه های یک روزه برنامه های چند روزه رو هم داشته باشیم برا اعضا .
    در این مورد هم من حاضر به همکاری با گروه هستم
    با آرزوی موفقیت بیشتر

Thumb up 2 Thumb down 0

22. سجر ۶ مهر ۱۳۹۲ at ۳:۱۳ ب.ظ - پاسخ

سلام…..پس به ما هم خبر بدین ….خوشحال می شیم…

Thumb up 7 Thumb down 0

23. سجر ۶ مهر ۱۳۹۲ at ۹:۲۶ ب.ظ - پاسخ

سلام ….شرمنده موننکنید دیگه ….ما حرفه ای نیستیم که ….تفریحی اونم یه روزه میریم کوه و برمیگردیم

Thumb up 4 Thumb down 0

24. مهران نیلساز ۲۱ مهر ۱۳۹۲ at ۱:۵۵ ب.ظ - پاسخ

به به دست احمد درد نکنه برا گزارش…تجربه بزرگی بود برای این برنامه مخصوصا اون قسمت شبمانی روی قله…انشالا برنامه های بعدی دماوند از شمالی صعود و ازجنوبی فرود و همینطور صعود یک روزه دماوند از مسیر جنوبی

Thumb up 5 Thumb down 0

+ نظر خود را اضافه کنید

+ برای نمایش آواتار خود در فرم نظرات، می‌توانید در سایت گراواتار ثبت‌نام کنید.