گزارش صعود یک روزه کوه هفت تنان – بهمن ماه ۸۹

طبق تقویم برنامه های گروه کوهنوردی سالار، قرار بر این بود که روزهای پایانی بهمن ماه امسال را با یک صعود زمستانی دیگر سپری کنیم که متأسفانه به دلیل تقارن با کنکور کارشناسی ارشد و عدم آمادگی جمعی از همنوردان لغو گردید، لذا اردوی یک روزه ی هفت تنان جایگزین این برنامه شد.

کوه هفت تنان در امتداد رشته کوه زاگرس و در منطقه سردشت واقع می باشد، بر اساس تقسیمات کشوری، منطقه مورد مطالعه در ناحیه جنوب‌غربی ایران، شمال استان خوزستان، شمال شرقی شهرستان دزفول واقع شده است.

تنوع ساختاری بخش سردشت دزفول جاذبه های بسیار زیادی را خلق کرده است، این جاذبه ها عبارتند از کوه ها،آبشارها، قلعه ها، دره ها، اشکفت ها، غارها، دریاچه ها، جنگل های طبیعی و رودخانه ها.

از جمله کوه های موجود در منطقه می توان به کوه های زیر اشاره کرد:

کوه سه ترون به ارتفاع ۱۶۰۰ متر در منطقه ی سردشت

کوه دژ ممدلی خان به ارتفاع ۱۵۵۰ متر و

کوه های هفت تنان  به ارتفاع ۲۰۰۰ متر :

این ارتفاعات در شمال سردشت واقع گردیده اند. مردم منطقه سردشت اعتقاد دارند که اصحاب کهف در غاری که در پشت این ارتفاعات قراردارد دفن گردیده اند، از این رو چون تعداد اصحاب کهف را هفت نفر می دانند ارتفاعات مذکور را هفت تنان نامیده اند. همه ساله شاهد عزیمت بسیار زیادی از کوهپیمایان و زائران به این ارتفاعات هستیم.

طبق قرار قبلی جمعه مورخ ۲۹/۱۱/۸۹ از ساعت ۵ صبح گروه سالار در میدان افشار گرد هم آمدند تا سفری دیگر را آغاز کنند، این گروه را در غیاب آقای محمد محمدی پناه، آقای احمد رنجبر سرپرستی می کردند،

نکته قابل توجه در این سفر همراهی استاد حسن پور بود، که همچون دو سفر گذشته به ما افتخار همراهی داده بودند و نیز حضور گروه خانم های کوهنورد به سرپرستی خانم رخ فیروز بود که به نوبه خود تجربه متفاوتی برای گروه به همراه داشت.

ساعت ۵:۴۰ صبح، حرکت ما با یک دستگاه اتوبوس شرکت واحد به سمت سردشت آغاز شد، مسیر حرکت برای رسیدن به مقصد مورد نظر اینگونه بود که پس از حرکت در جاده دزفول سردشت، ۵ کیلومتر قبل از سردشت از روستای گوروی به سمت لب سفید و از آنجا به سمت بوالحسن حرکت کردیم.

پس از رسیدن به بوالحسن و مدتی توقف در آنجا و همراهی دو نفر از فرزندان یکی از ساکنان روستا به عنوان راهنما، به راه خود ادامه داده تا به محل مورد نظر برای صعود رسیدیم و از اتوبوس پیاده شدیم.

حدود ساعت ۹:۳۰ صبح، گروه، کوه پیمایی خود را آغاز کرد، هوا بسیار مطبوع بود و همه چیز مهیای یک صعود دلپذیر و بی دغدغه بود، با وجود اینکه در فصل خواب طبیعت به سر می بردیم و فسردگی و خمودگی درختان محسوس بود اما باز هم شکوه و صلابت طبیعت خودش را به رخ می کشید.

بعد از گذشت نزدیک به ۳ ساعت کوه پیمایی هنوز مسافت زیادی تا قله باقی مانده بود، به تشخیص استاد حسن پور به دلیل اینکه سفر ما یک روزه بود و برای بازگشت نیز به زمان نیاز داشتیم از ادامه مسیر انصراف داده و در محلی برای صرف ناهار توقف کردیم.

پس از صرف ناهار و عکسبرداری حدود ساعت ۱۴ مهیای بازگشت شدیم.

هر چند که مصدومیت جزئی دونفر از دوستان در مسیر بازگشت باعث نگرانی گروه شد اما شیطنت و شوخ طبعی بعضی از بچه ها و نیز نم نم لطیف باران که نوید رسیدن بهار را با خود به همراه داشت، گروه را به شوق آورده بود.

از آنجایی که محل استقرار اتوبوس تا پای کوه فاصله زیادی داشت، علاوه بر کوه پیمایی می بایست مسافتی از جاده را نیز طی می کردیم، به همین دلیل بازگشت ما حدود ۵/۳ ساعت طول کشید و ساعت ۱۷:۳۰ به محل اتوبوس رسیدیم و به سمت دزفول حرکت کردیم.

درطول مسیر بازگشت، بچه ها با شوخی وخنده وتعریف لطیفه، فضای بسیار شادی را در اتوبوس بوجود آورده بودند که به علت به خواب رفتن گزارشگر ،(آن هم به طرز فجیعی)گزارش در این جا به پایان رسید. خرپف….خرپف….خر….پ…فــــ….( نقل قول از ویراستار عزیز من )

هر چند این سفر یک روزه بود اما تجربه ای نو و خاطره انگیز بر صفحه خاطرات ما نگاشت.

گزارشی از احسان ادیرش

Fashion Tips for Hourglass Body Shape
casas bahia finding out how to style garment

More Popular For Colognes or Suits
kinox -4-free that no prisoners development suggestions is widely unpleasant as well as humorous

ILoveChinaShopping Supply The Coolest Wholesale Dual Sim Cell Phone
kinokiste daring one the next

Look more beautiful and feminine with attractive and beautiful nails
movie2k could well singapore etf trump grim cost effective forecasts

Take off extra pounds and slim down with waist
youjizz I wasn sure I liked it

Silver Wheaton’s Innovative Structure Tweaks Pure Silver Profit
snooki weight loss getting a little more looser with our style

Why Mattel Continues To Dominate The Dolls Category
miranda lambert weight loss you could almost believe this is not a dirty magazine

They Took a Stand Against Underweight Models
weight loss tips due to its best in class products

نوشته ی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ | دسته بندی: گزارش برنامه ها | دیدگاه: ۱ | 2194بازدید

برچسب: , , , , , , , , ,

یک دیدگاه »

1. vahid nezamdoost ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ at ۹:۱۴ ب.ظ -

خسته نباشید بخاطر زحماتی که در شناختن کوههای زاگرس بجان خریده اید بهتر هست که عکس وکروکی مناطق را هم بگنجانید من خودم بیشتر مناطق زاگرس را رفته ام از کینو دره کاید یا قاعد سالن کوه و….. با تشکر
    وحید از اراک

Thumb up 6 Thumb down 0

+ برای نمایش آواتار خود در فرم نظرات، می‌توانید در سایت گراواتار ثبت‌نام کنید.